Trends op het platteland

Het platteland is hip. Zie het enorme succes van een programma als Boer zoekt Vrouw. De Nederlander is op zoek naar de verloren romantiek van het platteland, het buitenleven en de no-nonsense mentaliteit van de mensen. Je ziet dan ook dat alles rond het platteland, het leven met en in de natuur, grote populariteit genieten.

Marqt-146x144Streekproducten zijn bijvoorbeeld erg in. Deze veelal gemaakt op de boerderijen en de producten krijgen de naam van de streek mee. Dit zie je bijvoorbeeld in vlees, zuivel of groente en fruit. Regionaal en vaak ambachtelijk geproduceerd en met een eerlijke aanpak. Dus geen opeengepakte dieren die binnen in stallen verblijven of met allerlei pesticiden bespoten groente. Vaak wordt er dan ook gewerkt met oude inheemse rassen die beter bestand zijn tegen het plaatselijke klimaat. De zogenaamde vergeten groenten passen ook mooi in deze tendens. Restaurants zijn ook vaak voorlopers van deze ontwikkeling. Ook zijn er groene supermarkten die zich volledig richten op de verkoop van biologische en regionale producten.

Deze trend is gelinkt aan een andere trend, het dichtbij huis en kleinschalig produceren, dat dierenwelzijn en het milieu ten goede komen. Het gaat er eigenlijk om de consument weer terug te brengen naar de producent , de boer. Zo ontstaat er ook weer meer wederzijds begrip. Voor het bevorderen van dit begrip zijn ook verschillende initiatieven genomen, zie bijvoorbeeld het adviesbureau Boerenverstand. Ook binnen de politiek zie je een dergelijke visie terugkomen.

Zo probeert men op het platteland het leven zoals men dat gewend was te behouden en te versterken. Er wordt geprobeerd met nieuwe initiatieven de meerwaarde van het platteland te versterken en te vergroten. Duurzaamheid is hierbij het sleutelwoord. Dit sluit niet alleen aan bij de bovengenoemde trends die de stadsmens zo aanspreekt, maar is ook noodzakelijk voor het behoud van de goede levenskwaliteit in de toekomst. Dat is pas boerenverstand!